Weekblad deGouda digitaal

Auto’s zijn nog steeds wegwerpartikelen

Heeft u de afgelopen vijf jaar een nieuwe auto gekocht? Dan kent u wellicht ook het gevoel dat u na een paar jaar een auto bezit die achter loopt op de mediamogelijkheden die nieuwere auto’s op dat moment hebben. Ik bedoel dan niet het feit dat er een nieuw model is dat er beter uitziet of een zuinigere motor heeft. Maar een auto die bijvoorbeeld beter integreert met je mobiele telefoon, een hoger resolutie scherm heeft of een sneller touch screen. En bij hybride of full electric auto’s een model dat een hogere actieradius heeft of slimmere software voor het hybride systeem.

Geen innovatie op verkochte auto’s

U gaat naar de dealer en vraagt of het mogelijk is uw mediasysteem een upgrade te geven naar bijvoorbeeld het actuele model of dat u bijvoorbeeld ook die verbeterde achteruitrij camera kan krijgen of internet radio kan luisteren. Tja, het antwoord bij de meeste merken laat zich raden: helaas, in uw auto zit een oudere generatie hardware en die kan niet worden geüpdatet of vervangen door een verbeterd onderdeel, alleen door een zelfde onderdeel. Is het niet merkwaardig dat auto’s nog steeds worden gebouwd vanuit een filosofie van haar oorsprong? Namelijk, je koopt een auto as-is en vervangt deze zodra er een nieuw model uit is. In de jaren 70 kon ik een dergelijk plan begrijpen. De innovaties van een auto zaten toen vooral in de ontwikkeling van nieuwe motoren en veiligheidssystemen. Echter bij moderne auto’s zit de innovatie ook in de connectiviteit. Zoals de koppeling met je mobiele telefoon, de omgeving van de auto(radar) en de navigatietechnologie. In de aankoopkeuze van een auto spelen dergelijke zaken nu een belangrijke rol.

Upgrade pakketten

Waarom geen auto’s ontwerpen waarbij ik bijvoorbeeld na vier jaar de mogelijkheid heb om een upgrade pakket te bestellen waarmee mijn mediasystemen, connectiviteit, distance control en hybride software up to date worden gebracht en weer mee kunnen met de actuele stand der techniek?

En waarmee ik bijvoorbeeld ook betere camera’s installeren en een hoge resolutie scherm, maar ook eventuele uiterlijke aanpassingen als ik dat fijn vind. Je kunt een heel scala aan zaken bedenken. Voor de dealer ook interessant, want die krijgt nieuwe inkomsten door de verkoop van deze upgrade pakketten. Als u kunt kiezen tussen een investering van 5000 euro in uw bestaande vier jaar oude auto zodat deze weer drie jaar up to date is of uw auto volledig vervangen voor een nieuwe, wat zou uw keuze dan zijn? Hoe langer je met een auto rijdt hoe lager het bedrag dat je per jaar afschrijft op een auto overigens.

Vervanging en nieuwkoop

Hoe kan het dat mobiele telefoonfabrikanten verplicht worden door de EU om hun modellen vele jaren te blijven voorzien van nieuwe software en niet te beschouwen als wegwerp artikelen, terwijl een veel duurdere auto geen enkele prikkel heeft om zijn auto sustainable te maken? Het hele businessmodel van de auto is nog gebaseerd op vervanging en nieuwkoop en niet op verlenging van de levensduur van je auto. Ik verwacht en hoop dat de auto industrie gaat veranderen. Dat de auto in de toekomst geen wegwerpartikel meer is maar een modulair product waar onderdelen kunnen worden ver wisseld voor nieuwe verbeterde versies. Waarom? Omdat een auto tegenwoordig bestaat uit een aaneenschakeling van computers die over een intern netwerk met elkaar praten gekoppeld aan een motor voor de aandrijving. En die motor… die gaat makkelijk vijftien jaar mee. Maar uw navigatie, bluetooth koppeling en touchscreen? Die zeker niet. Die zijn na drie jaar echt outdated en werken niet meer goed samen met bijvoorbeeld uw nieuwe mobiele telefoon. Na vijf jaar krijg je het gevoel dat het echt niet meer kan en ga je een nieuwe auto overwegen.

Goed voor de portemonnee

Het wordt tijd dat autofabrikanten verplicht worden om hun mediasystemen up to date te houden voor bijvoorbeeld acht jaar, zodat de auto blijft functioneren in de actuele en steeds veranderende technologische maatschappij. Hierdoor verlengt de levensduur van een auto en hoeven er dus minder echt nieuwe auto’s te worden gemaakt. Nieuwe merken als Tesla tonen al aan dat het anders kan. Tesla past zijn software continue aan en alle generaties auto’s krijgen dezelfde software. Ook de allereerste modellen. Auto’s die je kunt upgraden zijn beter voor het milieu, geven nieuwe inkomsten voor de dealer en zijn beter voor jouw portemonnee. Drie keer winst dus!

Getagd met:

Gerelateerde artikelen

Print Media Nederland

Uitgever van:

Weekblad deGouda
GoudaFM
GoudaTV



Volg ons op



Contact

Karnemelksloot 31
2806 BA Gouda

T 0182 - 322 456
F 0182 - 322 466

E info(@)degouda.nl

Volg ons op Facebook