Weekblad deGouda digitaal

‘Ideeën voor de 1.5 meter horeca’

Gouda – We kunnen er niet omheen dat veel restaurant eigenaars uit hun cocon gekropen zijn en maaltijden thuisbezorgen of laten afhalen. De opbrengst staat natuurlijk niet in verhouding tot die, welke verkregen werd vóór de corona crisis een slagveld onder de horeca ondernemers aanrichtte.
Alle restauranthouders snakken naar het moment dat de premier het verlossende sein geeft, dat zij hun zaak weer mogen openen. Maar welke voorwaarden dan zullen gelden blijft nu nog even onduidelijk. In ieder geval zal de 1,5 meter norm er onderdeel van uitmaken.

Zijn er in Gouda al oplossingen gesignaleerd om straks weer te openen?
We hebben een aantal restauranteigenaren benaderd met de vraag of hun creativiteit al onder hoogspanning staat. Panklare oplossingen kwamen echter nog niet naar boven. Zonder de richtlijnen te kennen is het ook een beetje koffiedik kijken. Desondanks wordt er over van alles gebrainstormd, heeft men het druk met thuisbezorgmenu’s of zit men nog in de “piekerfase”. Als men überhaupt het hoofd nog boven water kan houden zal oplossingsgericht denken de enige uitweg zijn.

Hoe zit het dan met restauranthouders in de rest Nederland?
We hebben nog geen exacte cijfers kunnen vinden over de huidige stand van zaken. Wat we wel weten is dat restaurants verplicht gesloten zijn. Ook dat een deel van de eigenaren en uitbaters voor hun toekomst vrezen of zelfs nu al failliet zijn, ondanks de steunmaatregelen. Een grotere groep verkeert in de al eerder genoemde piekerfase, maar er zijn ook een aantal ondernemers die met echte ideeën komen. Vooruitlopend op wat straks de regels zijn, maar altijd rekening houdend met de anderhalve meter norm. Deze groep voelt zich uitgedaagd door een eerder gedane uitspraak van Klaas Knot van de Nederlandse Bank. Zij advies was dat werkloos geraakte horecamensen zich maar moesten omscholen. Op z’n zachts gezegd een bewijs van weinig empathisch vermogen. Maar misschien heeft Knot wel de juiste snaar geraakt en de echte creatievelingen aan het denken gezet.

We signaleerden de volgende oplossingen:

Indeling zijn altijd gebaseerd op de beruchte anderhalve meter. In plaats van het bedienen van de klanten wordt het eten zelf laten ophalen, terwijl de bediening de tafels al gedekt heeft. En ja, de gasten moeten glazen zelf bijvullen. Blijft de vraag of er ruimte beschikbaar is voor voldoende tafels om renderend te kunnen werken.

        • In Emmen is een hoteleigenaar op het idee gekomen om een deel van z’n kamers als “minirestaurantje” in te richten. Heel geschikt voor een huishouden.
        • Een eigenaar van een Doppio Expresso in het noorden van het land halveert het aantal zitplaatsen. Tevens denkt hij aan het bestellen per mobiel, speciale familietafels en een afhaalbar voor klanten die toch niet naar binnen durven te gaan.
        • Een Tilburgse ondernemer bedacht samen met zijn chef-kok een oplossing die ze een “LAT-relatie” noemen. Klanten krijgen de gelegenheid voor 25 euro een houten latje te bestellen. Het latje wordt met de naam van de klant erop in de zaak opgehangen. Als het restaurant weer opengaat krijgt de bewuste klant in ruil voor zijn latje een gratis maaltijd. In korte tijd had hij al dik over de honderd latjes verkocht.
        • Als anderhalve meter een probleem vormt dan komen schermen in beeld, trouwens ook bij wat grotere onderlinge afstanden. Een in Zuid-Holland gevestigd horeca ontwerpbureau benadrukt de behoefte van klanten om elkaar te kunnen zien. Dat betekent dat schermen aan de bovenzijde transparant moeten zijn. Een luik of schuifraam kan een mogelijkheid bieden om het eten aan te reiken. Ook een lopende band of zelfs een miniatuur treintje kan deels voor het aanleveren van de gerechten zorgen.
        • Horecadesigners noemen plexiglas het nieuwe goud. Dit materiaal blijkt in veel gevallen een prima oplossing maar het wordt wel met de dag duurder. Zowel in Gouda als daarbuiten zijn plexiglas leveranciers gevestigd. Het is meer dan de moeite waard eens met die lieden te gaan praten. Ze hebben oplossingen die je soms niet voor mogelijk houdt.
        • In Schoonhoven haalde een restauranthouder de pers door aan te kondigen dat hij “themakamers” in zijn restaurant gaat bouwen. Elk met z’n eigen sfeer zoals Spaans, Japans, Italiaans enz. Uiteraard met de bijpassende muziek en verlichting. Door een half open deur kan het eten doorgegeven worden en elke kamer krijgt zijn eigen minibar. Voorts gaat zijn restaurant in 2 shifts werken van elk 2 uur om zo toch aan een redelijk aantal gasten per avond te komen.
        • Tot slot ook nog een sterrenrestaurant. Daar bedacht men om via een trolley elke gast het gekozen gerecht en het glas wijn te brengen. De gasten mogen dan hun maaltijd en drank zelf van de trolley pakken. Vanaf de keuken gaat over elk bord een cloche, die er op 1,5 meter van de gast met handschoenen vanaf wordt gehaald. O ja, de flessen gaan gedesinfecteerd naar de tafel. Wel zelf bijschenken natuurlijk.

Ondanks of misschien dankzij de verplichte sluitingen van restaurants begint het dus al wat te bruisen. Natuurlijk nemen een aantal ondernemers een risico, want de uiteindelijke richtlijnen zijn nog niet bekend. Maar als ze eenmaal open mogen hoeven zij niet eerst te gaan bedenken hoe het dan verder moet.

Een impressie gemaakt door deGouda: horeca op de Markt in Gouda?

Heeft u lokaal nieuws uit Gouda of omgeving?
Mail het ons via 
redactie@degouda.nl

Download nu deGouda App voor iOS en Android

 

 

Gerelateerde artikelen

Print Media Nederland

Uitgever van:

Weekblad deGouda
GoudaFM
GoudaTV



Volg ons op



Contact

Karnemelksloot 31
2806 BA Gouda

T 0182 - 322 456


E info(@)degouda.nl