Weekblad deGouda digitaal

Impuls voor toerisme met campagne ‘Fijn u weer te verwelkomen in Gouda’  

Gouda gaat voorzichtig van het slot: vanaf 1 juni zijn museum, horecagelegenheden, cinema, Sint Janskerk en stroopwafelfabriek weer open en ook de Cheese Experience ontvangt weer publiek. Van helemaal open kan nog niet gesproken worden: open met maatregelen en beperkingen. Bezoekersaantallen blijven gelimiteerd, terrassen zijn deels gevuld en toegangsbewijzen moeten online aangeschaft worden om bezoekersaantallen onder controle te houden. In 2018 mocht Gouda nog 1,1 miljoen bezoekers verwelkomen… Blijven zij dit jaar allemaal thuis? 

Niet heel pessimistisch
Ik vraag het aan wethouder Van Vugt, verantwoordelijk voor de portefeuille Binnenstad, stadsmarketing, recreatie en toerisme. Van Vugt: ‘Ik ben niet heel pessimistisch over het herstel, al zijn er nog veel onzekerheden. De verwachting is dat de drukte weer zal toenemen nu de coronarestricties versoepeld worden. Mensen van buiten de stad zullen Gouda weer weten te vinden, ook vanwege de goede bereikbaarheid. We hoeven nu niet veel te verwachten van buitenlandse bezoekers, maar ik denk dat de nabije markt weer gaat aantrekken.’

De cijfers over 2019 zijn nog niet bekend, maar in 2018 bestond die grote groep bezoekers voor 72% uit Nederlanders, waarvan 44% afkomstig uit Zuid-Holland. De resterende 28% was afkomstig uit het buitenland (bron: NBTC-Nipo Research). Van Vugt: ‘De grenzen zijn nog deels gesloten, dus onze focus ligt nu op het Nederlandse en regionale publiek. We brengen Gouda als toeristische bestemming onder de aandacht bij mensen met de campagne ‘Fijn u weer te verwelkomen in Gouda’. Zo verschijnt er een special van 6 pagina’s over de stad en Cheese Valley in de Kampioen, het magazine van de ANWB, komen er nieuwe abri’s met digitale lichtkranten, en wordt ingezet op online reclame-uitingen. Het accent ligt op het maken van reclame waarmee we regionaal en lokaal publiek bereiken. Daarnaast werken we samen met de gemeenten Bodegraven-Reeuwijk, Woerden en Krimpenerwaard om de Cheese Valley goed op de kaart te zetten. Het is daarbij niet erg als fietsers of wandelaars niet in Gouda overnachten, maar we versterken elkaar als een geheel: ieder dorp, ieder natuurgebied en iedere stad met zijn eigen vertier voor bezoekers. Zo houden we bezoekers langer in onze regio een geven ze meer uit.’

Artikel gaat verder na de foto

Foto: Jessica Vlastuin

De veerkracht van Gouda
Er is in de afgelopen maanden heel veel gebeurd en dat vergde aanpassingsvermogen en inventiviteit. Hoe past Gouda zich aan? Van Vugt: ‘Ik ervaar veel veerkracht. Winkeliersverenigingen zoeken naar een balans tussen klanten ontvangen en voorkomen dat te grote drukte ontstaat. De poëziekazen (de gele ronde stickers met gedichten die in het winkelgebied op de grond te vinden zijn, red.) vormen een mooi voorbeeld van de creativiteit onderling. De crisis heeft dus ook iets positiefs teweeggebracht: ondernemers zetten samen de schouders eronder. Horeca, toeristenbranche en winkeliers realiseren zich dat ze elkaar nodig hebben en promoten elkaar. Langzaamaan is er voor veel ondernemers weer een beetje perspectief, ook al weten we nu al dat de coronacrisis voor stevige economische schade heeft gezorgd.’

Een ander voorbeeld ervan vormt de uitbreiding van de terrassen op de Markt. Van Vugt: ‘Ik heb met de centrummanager en de Koninklijke Horeca Nederland over de Markt gelopen, maar we hebben als gemeente de bal bij de horeca neergelegd om zelf een voorstel in te dienen met betrekking tot de verdeling van ruimte voor uitbreiding van de terrassen. Er kwamen drie voorstellen, en alle scenario’s zijn bekeken waarbij we natuurlijk de dialoog met de ondernemers zijn aangegaan. In de definitieve indeling moest ook rekening gehouden worden met de routes voor hulpdiensten, de warenmarkt en allerlei logistieke bewegingen, en dat was nog best ingewikkeld.’ De gemeente behandelt momenteel ook plannen van andere horecazaken.

Toekomst
En de toekomst? Hoe ziet deze er post-corona uit? Van Vugt: ‘Dat ligt natuurlijk ook aan de verdere versoepeling en afbouw van maatregelen van de regering. Grenzen zijn nu nog ‘semi-dicht’, dus recreëren zal veel gaan gebeuren in eigen land. Gouda is dan een heel mooie plek om te belanden. We kunnen toerisme naar het Groene Hart halen en zijn daarbij niet alleen afhankelijk van de komst van buitenlandse toeristen. Een belemmerend element vormt natuurlijk het feit dat bezoekersaantallen momenteel gelimiteerd zijn voor attracties en locaties… Het zal moeten blijken hoe rendabel dit is.’

Vanaf 1 juni kunnen bewoners én bezoekers van Gouda weer genieten van films bij Cinema Gouda, van overnachtingen bij het Best Western Plus City hotel of De Utrechtse Dom, van een complete kaasvoorlichting bij de Cheese Experience, van kunst bij Museum Gouda, van een siroopwafeltour bij Siroopwafelfabriek Kamphuisen en van een bezoek aan de St. Jan met zijn prachtige ramen. Meer tips en info? VVV Gouda heeft een up-to-date Facebookpagina en verwelkomt vanaf 1 juni tussen 10:00 uur en 15:00 uur weer bezoekers en geïnteresseerden in het VVV-kantoor aan de Markt.

Foto: Jessica Vlastuin

Heeft u lokaal nieuws uit Gouda of omgeving?
Mail het ons via 
redactie@degouda.nl

Download nu deGouda App voor iOS en Android

 

 

 

Getagd met:

Gerelateerde artikelen

Print Media Nederland

Uitgever van:

Weekblad deGouda
GoudaFM
GoudaTV



Volg ons op



Contact

Karnemelksloot 31
2806 BA Gouda

T 0182 - 322 456
F 0182 - 322 466

E info(@)degouda.nl