Weekblad deGouda digitaal

Portet van de Gouwenaar: Jos Uitterhaegen

Gouda – In Gouda wonen allemaal bijzondere mensen. Ieder is bijzonder op zijn of haar eigen manier. In deze rubriek Portret van een ­Gouwenaar gaan we in gesprek met ­stadgenoten over leven, passie en werk.

Vanwege zijn enthousiasme en harde werk voor het organiseren van culturele activiteiten gericht op jongeren heeft Jos (21) dit jaar een plekje veroverd in de Top 50 Gouwenaars: hoog tijd voor een gesprek over zijn visie en doelstelling. Op zijn kantoor in de binnenstad van Gouda spreken we over Riverdale, het festival dat hij afgelopen zomer voor het eerst organiseerde, en over zijn net opgerichte jongerenvereniging Yunited. ‘Heel lang heeft het begrip geleefd dat Gouda niet leuk is voor de jeugd. Maar door gewoon te doen laat je zien dat er wel animo voor is en krijg je jongeren enthousiast.’

Jos is de oprichter en voorzitter van Yunited. Een vereniging leek hem het middel waarmee hij jongeren kan helpen activiteiten te organiseren om een jongerencultuur in Gouda te creëren. Hij doet dit samen met Niels en Gino.

Op het moment van interviewen is de lancering precies een maand geleden. Jos vertelt: ‘We hebben veel leden gehaald op de eerste avond. Met die 125 zijn we tevreden.

Het is nu natuurlijk de kunst om mensen aan te sporen actief te zijn binnen de vereniging, om zelf ook met ideeën en initiatieven te komen. Dat moet nog wel komen, maar we hebben pas net ons eerste evenement gehad.’

Draagvlak is er zeker voor die activiteiten door en voor jongeren, aldus Jos. ‘Er is een frisse wind aan het waaien in Gouda. Gouda komt een beetje uit haar ‘’forensische bubbel’’ zoals ik het noem. De stad is ook erg op toeristen gericht, wat niet erg is, maar nu komt er eindelijk ook ruimte voor jongeren. Heel lang hebben jongeren geen spreekbuis gehad; nu heerst het gevoel dat er iets wordt gedaan om de stad leuker te maken. Er zitten twee jonge mensen in de gemeenteraad, Yunited-ambassadeurs Niels (CDA) en Sophie (PvdA), er is aandacht voor hoe jongeren een relevantere rol uit kunnen maken in Gouda, en aan de sfeer op de feestjes die er zijn, merk je dat mensen die levendigheid zien zitten. Jongeren nemen weer meer initiatief, omdat het goed loopt en dat geeft mij ook motivatie en geloof dat het allemaal nog meer kan, en beter kan.’

‘Een bruisende jongerencultuur in Gouda is voor iedereen goed: het brengt creativiteit en innovatie, ook in de vorm van duurzaamheid, met zich mee en dat is wel echt iets wat Gouda kan gebruiken.’ Ondertussen drinken wij thee uit plastic bekertjes, die

allemaal over zijn van het festival Riverdale waarvan Jos initiatiefnemer is. ‘Sinds het festival drinken wij uit de bekertjes, en ga eens na: dat is alweer acht en een halve maand geleden, bizar!’ Eerst gaan we terug in de tijd: waar is Jos zijn ondernemendheid begonnen?   Na de middelbare school, op zestienjarige leeftijd, ging Jos naar de Herman Brood Academie in Utrecht. Daar volgde hij de mbo-opleiding Music Industry Professional. Het belangrijkste daar was: gewoon dóén. ‘Het had een heads on-mentaliteit. De basis die je leerde, moest je toepassen in de praktijk en de gedachte daarachter was: ga op je bek en leer ervan.’ Ten tijden van zijn opleiding heeft Jos evenementen georganiseerd, voornamelijk als vrijwilliger bij So What, maar ook daarbuiten, in StudioGonz, Woodies/Friends bijvoorbeeld – allemaal uitgaanslocaties in Gouda.

‘Daarna had ik het wel weer even gezien met Gouda: er was niet veel mogelijk. Voor mijn laatste jaar liep ik stage in Rotterdam bij Give Soul, de organisatie achter onder andere Rotterdam Rave en Modular. Ik heb daar geleerd hoe je grote evenementen organiseert, in een grote stad, van een groter formaat et cetera.’

En toen kwam Riverdale op zijn pad. ‘Sinds dat ik bij So What zat, was er al wel praat over een festival, maar de gesprekken rolden vaak nergens op uit. Nu zag ik opeens potentie. Ik dacht: met de kennis, de ervaring en het netwerk dat ik nu heb, ga ik het gewoon doen.’

Het organiseren van een festival doet hij niet alleen. Het team bestaat uit drie mannen die wel van aanpakken weten: Gerben, Thomas en Jos zelf. ‘Ik ga over de marketing en programmering – het creatieve gedeelte –, Gerben houdt zich bezig met de zakelijke dingen en Thomas is van de productie; hij verzorgt de logistiek.’

‘Alleen zou ik het niet kunnen. We hebben ook tegeninput van elkaar nodig. We vinden balans samen en dat maakt Riverdale tot wat het is.

Desondanks maken we wel eens fouten; we zijn jonge gasten en leren nog heel erg veel: je bent nooit uitgegroeid.’ Zijn ambities voor de tweede editie van Riverdale ondersteunen die uitspraak. ‘Ik hoor alleen maar positieve dingen over vorig jaar, maar ik noem het pas echt een succes als het dit jaar weer lukt. We moeten het weer beter doen dan vorig jaar, omdat het altijd beter kan; ik wil niet op hetzelfde niveau blijven steken.’

‘Ik heb er onwijs veel vertrouwen in dat het gaat

lukken; de plannen zijn heel sterk. De kaartverkoop gaat al heel hard. In de eerste week hadden we, zonder het bekendmaken van de line-up endergelijke, al 1.500 kaarten verkocht. Het geeft druk, maar vooral motivatie dat zoveel mensen zonder aankondiging, specifieke informatie of wat dan ook al een kaartje kopen omdat ze een feestje in Gouda vet vinden en vertrouwen hebben in Riverdale.’

Riverdale is ook de grootste tijdsbesteding van Jos: ‘Het festival is nu mijn main project: het is ook al over drie en een halve maand!’ Yunited heeft ook aandacht nodig, ‘omdat het nieuw is. En het is ook weer wat anders, het houdt mijn hoofd wat af van Riverdale. Desondanks is het een nieuw initiatief dat tijd kost.’ Daarnaast had Jos ook nog wat andere projecten lopen buiten Gouda, maar daar heeft hij toch van afgezien: ‘Ik wil mij nu volledig focussen op Gouda’. Hij heeft namelijk ook nog een aantal andere conceptevenementen op de plank liggen die hij wilt uitvoeren via ASOCIAAL Marketing & Events, het marketing- en evenementenbureau dat hij met Jelle en Friso heeft opgezet.

Zijn volle agenda mag de pret niet drukken. ‘Het leukste vind ik om met die afwisseling van verschillende projecten aan een cultureler Gouda te bouwen en een jongerencultuur in Gouda te creëren.’ En dat wil hij niet alleen doen. Nu hij gestart is met Yunited, merkt Jos dat jongeren wel ideeën hebben, maar niet altijd even goed weten waar ze moeten beginnen; het hoe en wat van het organiseren van een evenement is vaak onbekend. ‘Door onze ervaring en ons netwerk te delen willen wij daar graag bij helpen.’ Het doel: toffe plannen maken en uitvoeren om Gouda op de kaart te zetten. ‘Dat geeft mij veel voldoening: niet alleen jongeren helpen hun ideeën te realiseren, maar ook input kunnen leveren in waar deze stad naar toegaat.’

‘Ik heb een brede visie van Gouda en dat houdt voornamelijk in dat ik echt een nieuw geluid door de hele Randstad vanuit Gouda wil laten komen. Ik wil dat Riverdale vooral een feestje van de Gouwenaren is, maar tegelijkertijd wil ik dat het groeit en dat we ook mensen naar Gouda kunnen halen om hier te feesten. Dat zou ik heel vet vinden en het kan zeker vanwege Gouda’s centrale ligging in het Groene Hart.’

Voor de toekomst heeft Jos het volgende voor ogen. ‘Over drie jaar, als Gouda 750 jaar is, hebben we echt een bruisende jongerencultuur. Ik hoop dat in de plannen van Gouda 750 jaar ook heel veel van jongeren wordt meegenomen. Tegen die tijd komt er ook allemaal vernieuwing van jongeren zelf.  Meer cultuur in Gouda, jazeker!’

 

Heeft u lokaal nieuws uit Gouda of omgeving?
Mail het ons via redactie@degouda.nl

Download nu deGouda App voor iOS en Android

Gerelateerde artikelen

Print Media Nederland

Uitgever van:

Weekblad deGouda
GoudaFM
GoudaTV



Volg ons op



Contact

Karnemelksloot 31
2806 BA Gouda

T 0182 - 322 456
F 0182 - 322 466

E info(@)degouda.nl