Weekblad deGouda digitaal

Achter de schermen bij De Goudse Schouwburg

Gouda – Ontspannen zit het publiek in de uitverkochte Grote Zaal van De Goudse Schouwburg. Aandachtig volgen de bezoekers Tineke Schouten die met haar voorstelling T-splitsing twee avonden op de Goudse planken staat. Het is een avond zoals die moet zijn: met mooie verhalen, muziek en een prettig decor. Alles loopt gesmeerd. Je hebt als publiek geen idee van alles wat er aan deze avond vooraf ging. Dat hoeft natuurlijk ook niet, maar toch is het leuk om even achter de schermen te kijken.

Ineke Padmos
Toneelmeester Ineke Padmos van De Goudse Schouwburg loopt op deze vrijdag druk heen en weer over het podium van de Grote Zaal. Het is 13.00 uur en de vrachtwagen met alle apparatuur, decor en kleding voor Tineke Schouten is net gearriveerd. Op dit moment ziet het podium er nog uit als een grote lege sportzaal. De theatertechnici van Tineke en die van de schouwburg zijn druk met uitladen van tientallen flightcases met decorstukken, lampen en muziekinstrumenten. Ineke is vandaag namens De Goudse Schouwburg -eindverantwoordelijk voor de opbouw, samen met de toneel-meester van Tineke Schouten. Ineke werkt sinds 1996 in Gouda en kwam via een omweg in het beroep van theatertechnicus terecht”, vertelt ze tussen de bedrijven door. “Ik deed sociale academie, richting -cultureel werk en ging stage lopen in een buurttheater in -Amsterdam. Daar kreeg ik de kans een cursus technisch vrijwilliger te volgen.” Dat was het begin van een nieuwe weg. Ze geniet van haar werk. Als theatertechnicus heb je een belangrijke functie bij de op- en afbouw, maar ook tijdens de voorstelling heb je taken. “Je bent overdag zo goed mogelijk aan het bouwen. De voorstelling moet zo zijn dat iedereen het naar zijn zin heeft.

Roald Heerkens
Een bijzondere werkplek heeft Roald Heerkens, of beter gezegd: een bijzondere gang ernaar toe. De afdeling financiën heeft haar kantoor bovenin het pand van de schouwburg en daardoor loopt hij dagelijks door delege Grote Zaal naar zijn bureau. “Vanuit mijn functie zorg ik ervoor dat alle afdelingen worden -voorzien van rapportages en cijfers, zodat zij daar geen omkijken naar hebben en zich -volledig kunnen richten op onze serviceverlening.” Daar profiteren onze -bezoekers van, zonder dat ze er iets van zien. Roald Heerkens heeft drie collega’s op zijn -afdeling en allemaal werken ze overdag. Dat maakt dat ze een speciale plek -innemen onder de schouwburgmedewerkers die vooral in de avonduren werken en veel te maken -hebben met publiek. Af en toe is Roald ook ’s avonds in de -schouwburg te vinden. Het liefst gaat hij naar cabaretiers als Philippe Goebels of Jandino.

Harry Hobbelen
Harry Hobbelen is als toneelmeester namens Tineke Schouten aan het werk. Hij werkt al 31 jaar voor Tineke, dus bijna net zolang als zij op het toneel staat (35 jaar). “Met ons allen zorgen we ervoor dat Tineke vanavond  blind het podium op kan stappen en aan het werk kan.” De opbouw loopt gesmeerd. Dit is het tweede seizoen van de voorstelling T-splitsing en iedereen weet exact wat hij of zij moet doen. Tineke speelt ruim honderd voorstellingen per jaar. Dat is niet alleen voor haar intensief, ook voor haar meereizende technici. Deze vijf technici zijn er vanavond allemaal bij en zijn tijdens de voorstelling verantwoordelijk voor het geluid en het licht. Harry is tijdens de voorstelling vooral op het zijtoneel actief. “Ik help Tineke met al haar kledingwissels. Dat gebeurt een keertje of twintig op een avond.”

Anya Tuit
Anya Tuit werkt dan wel achter de schermen, het werk dat zij doet is voor het publiek goed
zichtbaar. Ze is hoofd marketing/communicatie en kassa. “Het meest tastbare dat wij maken is onze brochure.” In de schouwburgbrochure die jaarlijks in mei verschijnt, staat alle informatie over wat er het volgend seizoen gaat komen. Soms zijn die voorstellingen nog niet eens gemaakt en moet de afdeling marketing op basis van gegevens van de gezelschappen en producenten kort en bondig vertellen wat de voorstelling wordt en mensen enthousiasmeren. “Het is voor ons de uitdaging om het juiste publiek bij de juiste voorstelling te vinden, zodat degenen die er zitten er ook echt van genieten. Maar soms ook dagen we bezoekers uit: als je dit leuk vindt, zal je deze show ook leuk vinden. Op basis van keuzes uit het verleden kun je een goede match maken”, vertelt Anya. “We proberen niet blind zoveel mogelijk bezoekers bij een voorstelling te krijgen. Mensen moeten met een goed gevoel hier vandaan kunnen gaan. ‘Dat moeten we toch vaker doen’ hoor je bezoekers na afloop wel zeggen. Dat is het grootste compliment dat we kunnen krijgen.”

 

Gerelateerde artikelen

Print Media Nederland

Uitgever van:

Weekblad deGouda
GoudaFM
GoudaTV



Volg ons op



Contact

Karnemelksloot 31
2806 BA Gouda

T 0182 - 322 456
F 0182 - 322 466

E info(@)degouda.nl